tehetségútlevél.hu

A Tehetségútlevél Program leírása

Az Országos Tudományos Diákköri Tanács 2011-ben indította el a Tehetségútlevél Programot. A Program célja, hogy a köznevelési és a felsőoktatási tehetséggondozás közti hidat megteremtse. Ennek keretében a köznevelésben már bizonyított tehetséges fiatalok lehetőséget kapnak arra, hogy bekapcsolódhassanak a felsőoktatási intézmények tudományos diákköri tevékenységébe. A TDK-ról bővebben ITT olvashat.

 

A 2014. évben a Tehetségútlevél Program újabb szakaszához érkezett. A Nemzeti Tehetség Program keretében a középiskolákban tavaly végzett osztályok osztályfőnökei és tanárai lehetőséget kapnak arra, hogy tehetséges diákjaikat ajánlják a felsőoktatási intézmények TDK-elnökeinek, akik így fel tudják venni a hallgatókkal a kapcsolatot és be tudják vonni őket kutatásokba. Az osztályfőnökök az ehhez szükséges adatokat egy online felületen adhatják meg, ahova először regisztrálniuk szükséges. A tehetséges fiatalok ajánlásával és az online felület kérdéseinek kitöltésével kiállítják a tehetségútlevelet, amit a felsőoktatási intézmények és karaik TDT-elnökei megkapnak. Az adatok ismeretében a TDT-elnökök felveszik velük a kapcsolatot, és az érdeklődési körüknek megfelelő témavezetőkhöz irányítják őket. A témavezetők pedig gondoskodnak arról, hogy az általuk folytatott kutatásokat megismerjék. A TDK-ban így jön létre évtizedek óta a mester-tanítvány kapcsolat, amelynek célja a kötelező tananyagon felüli ismeretek elsajátítása, a hallgatók általi kutatások folytatása.

 

Az érintett osztályfőnökök a regisztrációs linket IDE kattintva érhetik el.

Az eltömegesedett felsőoktatásban a tehetségek megtalálása, beazonosítása nehéz feladat az oktatóknak. A középiskolából az egyetemekre és főiskolákra bekerülő fiatalok számára pedig az okoz problémát, hogy kitűnjenek a tömegből, észrevetessék magukat, hiába értek el már eredményeket korábban, azokat a felsőoktatási intézmények oktatói nem ismerik. Emiatt a tehetségeket a felsőoktatásban újra fel kell fedezni, ami sok időt és energiát visz el.

Az osztályfőnökök/tanárok által kiállított tehetségútlevelek azt eredményezik, hogy sok tehetséges fiatal egyből lehetőséget kap a további fejlődésre, az érdeklődésének és tehetségének megfelelő területeken történő kutatásokra. Az oktatók pedig mindazt a ráfordítást, amelyet eddig a tehetségek felkutatására, azonosítására fordítottak, ezt követően a tehetségek támogatására használhatják fel.